ناکجا در تلگرام
توییتر ناکجا را دنبال کنید!
فروشگاه کتاب ناکجا در پاریس

پیشگفتار اسکار وایلد | تصویر دوریان گری

پیشگفتار اسکار وایلد | تصویر دوریان گری

پیش‌گفتار نویسنده

هنرمند خالق چیزهای زیباست. هدف هنر آشکار کردن هنر و پنهان کردن هنرمند است. 

منتقد کسی‌ست که تاثیرگرفته‌ها‌یش از چیزهای زیبا را بتواند به شیوه‌ای دیگر و یا به صورت دستمایه‌یی نو تعبیرکند. بالا‌ترین نوع انتقاد که پایین‌ترینش نیز هست روش زندگینامه نویسی از خود است. 

آنان که در چیزهای زیبا معانی زشت می‌یابند، فاسدند، بی‌آن‌که جذاب باشند. آنان که درچیزهای زیبا معانی زیبا می‌یابند، رشد یافته‌اند. بهر اینان امیدی هست. آنان برگزیدگانی‌اند که از چیزهای زیبا تنها معنی زیبایی می‌گیرند. 

چیزی در جایگاه کتاب اخلاقی یا غیراخلاقی موجود نیست. کتاب را یا خوب نوشته‌اند یا بد، همین. 

بیزاری قرن نوزدهمی از رئالیسم خشم کالیبان است از دیدن چهره خود در آینه. ناخوشایندی قرن نوزدهمی از رمانتیسم، خشم کالیبان است از ندیدن چهره خود در آینه. 

زندگی اخلاقی انسان بخشی از دستمایه هنرمند را شکل می‌دهد، اما اخلاقیات هنر در به کارگیری کامل وسیله‌یی ناکامل نهفته‌ست. 

هیچ هنرمندی درآرزوی اثبات چیزی نیست. حتا چیزهای راست را می‌توان اثبات کرد. هیچ هنرمندی همنوایی‌ها‌ی اخلاقی ندارد. همنوایی‌ها‌ی اخلاقی در هنرمند یعنی منش‌گرایی نابخشودنی در سبک. 

هنرمند همیشه مرگ‌اندیش نیست. هنرمند در بیان هرچیز تواناست. 

‌اندیشه وزبان ابزارهای هنرمندند. 

هیچ هنرمندی درآرزوی اثبات چیزی نیست. حتا چیزهای راست را می‌توان اثبات کرد. هیچ هنرمندی همنوایی‌ها‌ی اخلاقی ندارد. همنوایی‌ها‌ی اخلاقی در هنرمند یعنی منش‌گرایی نابخشودنی در سبک. 

خیر و شر دستمایه‌ها‌ی هنرمند برای هنرند. از دیدگاه شکل، الگوی همه هنر‌ها هنرموسیقی‌دان است. از دیدگاه احساس صنعت هنرپیشه الگوست. 

هنر‌ها همه در یک زمان سطح‌اند و نماد. 

آنان که به زیر سطح سر می‌کشند تاوانش را خود می‌پردازند. 

آنان که نماد را می‌خوانند تاوانش را خود می‌پردازند. هنر در واقع آینه‌دار بیننده است و نه زندگی. 

گونه‌گونی نظرگاه‌ها در مورد کارهای هنری نشانه تازگی، پیچیدگی، و زنده بودن آن‌ها‌ست. 

هنگامی که منتقدان در اختلاف باشند، هنرمند در توافق با خویش است. 

می‌بخشاییم آن کس را که چیزی مفید می‌سازد و تحسینش نمی‌کند. تنها بهانه برای ساختن چیزی نا‌مفید آن است که شخص به تحسین شدید آن بپردازد. هنر‌ها همه کاملاً نا‌مفید‌ند. 

اسکار وایلد


اسکار وایلد

اسکار وایلد

1854
دوبلین

اسکار فینگل اُ. فِلاهرتی ویلز وایلد که به نام هنری اسکار وایلد معروف است، شاعر، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه ایرلندی بود. اسکاروایلد در 1854 درشهر دوبلین به دنیا آمد. پدر وی سر ویلیام وایلد مردی فرهنگ‌دوست بود و به پیشه چشم‌پزشکی مشغول بود. او بعدها به مقام چشم پزشک مخصوص ملکه نیز نایل شد و یکی از عتیقه ...

ابوالحسن تهامی

ابوالحسن تهامی

13 مرداد 1317
تهران، ایران

ابوالحسن تهامی‌نژاد از مدیران دوبلاژان بر‌تر تاریخ دوبله ایران است و دانش آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی است. او روزنامه نگار و منتقد دوبله فیلم واولین کسی است که نقد دوبله را به صورت جدی در مطبوعات آغاز نمود.همچنین او گوینده حرفه‌ای آنونس است که برای نخستین بار آنونس گویی را به صورت هنری و حرفه‌یی، با ادبیات ویژه مرسوم کرد.

تصویر دوریان گری

تصویر دوریان گری

خرید
نویسنده: اسکار وایلد
مترجم: ابوالحسن تهامی
این کتاب را ببینید

این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است. تصویر دوریان‌گری به سبب تازگی موضوع و شاید نیز به سبب آنکه چهره خود نویسنده را منعکس می‌کند، شهرتی عظیم یافت. اسکار وایلد با این اثر تمثیلی قصد داشته است نشان بدهد که تغییر شکلی که از هنر بر امور واقعی پدید می‌آید تا چه حد می‌تواند نیرومند و نافذ باشد. مقاله‌های تحقیقی و انتقادی وایلد در ...

برای ارسال نظر ثبت نام کنید یا اگر عضو هستید وارد شوید :
- ورود
- عضویت

نظر شما بعد از تایید مدیریت وبسایت منتشر خواهد شد.
با تشکر