ناکجا در تلگرام
توییتر ناکجا را دنبال کنید!
فروشگاه کتاب ناکجا در پاریس
ملاقات با عنکبوت

صفحه اصلی / کتاب مصـــــور /

کتاب مصـــــور

ملاقات با عنکبوت

نویسنده: مانا نیستانی
کتاب مصـــــور
ناشر: ناکجا
تاریخ انتشار: 2017
162 صفحه
  • خلاصه کتاب
  • مصاحبه
  • نظرات شما

  • خلاصه کتاب

    «اسمم سعید حنایی، شغلم بنایی و متأهلم. از هفتم مرداد سال گذشته (۱۳۷۹) تاکنون ۱۶ زن را کشته‌ام، از عمل خود به هیچ وجه پشیمان نیستم و اگر دستگیر نمی‌شدم قصد داشتم تعداد قتل‌ها را به عدد ۱۵۰ برسانم.»

     

    سال ۱۳۸۰ در مشهد، سعيد حنايی اعتراف می‌کند شانزده زن را با استفاده از روسری‌شان در «شهر مقدس» به قتل رسانده و سپس جنازه‌ها را در چادرهايشان پیچیده است. قاتل زنجیره‌ای مشهد تا آخرین لحظه اعتقاد داشت که با کشتن اين زنان، فرمان خدا را اجرا می کرده است چرا که شانزده قربانی وی، زنان خودفروش و معتاد بوده‌اند. آغاز قتل‌های زنجيره‌ای مشهد افکار عمومی مردم ايران را به خود جلب کرد و روزنامه‌ها به خاطر شیوه‌ی خاص قاتل در فریب دادن، به دام انداختن و به قتل رساندن قربانيان، به او لقب «عنکبوت مشهد» دادند. سرانجام سعيد حنايی در پی قتل شانزدهمين قربانی خود، دستگير می‌شود. حکم اعدامش بدون حضور جمعيت در محوطه ی زندان مشهد اجرا می‌شود و او در حياط کوچک زندان به دار آويخته می شود. کتاب ملاقات با عنکبوت بر اساس صحنه‌هایی از فیلم مستند و عنکبوت آمد اثر مازیار بهاری که در آخرین روزهای زندگی سعید حنایی ساخته شد، نوشته و طراحی شده است و سرگذشت غریب جامعه‌ای را حکایت می‌کند که ناپدیدشدن زنان‌اش به هیچ‌جا درز نمی‌کند و این عدم آگاهی به قاتل اجازه می‌دهد تا به ادعای خودش با نیتی خیر دستش را به خون چندین زن آغشته کند.

     

     

    مانا نیستانی کارتونیست و طراح کتاب مصور در سال 1352 در تهران متولد شد. او فرزند منوچهر نیستانی (شاعر) و برادر توکا نیستانی (کاریکاتوریست) است. مانا نیستانی پس از فارغ‌التحصیلی در رشته‌ی معماری در سال 1377 به عنوان طراح و کارتونیست شروع به کار با نشریات و روزنامه‌های اصلاح‌طلب کرد. مانا همچنین سه کتاب کمیک‌استریپ دنباله‌دار با محوریت شخصیت آقای کا در ایران به چاپ رساند. اردیبهشت 1385 در پی چاپ یک کارتون در ضمیمه‌ی روزنامه‌ی ایران و اتفاقات پس از آن، مانا نیستانی بازداشت و زندانی شد. ماجرای این بازداشت بعدها دستمایه‌ی کتاب یک مسخ ایرانی شد. چندی بعد با استفاده از فرصت پیش آمده هنگام آزادی موقت، به همراه همسرش ایران را ترک کرد و به دوبی، ترکیه و سرانجام به مالزی رفت. مانا و همسرش پس از پنج سال در سال 2010 به‌عنوان پناهنده‌ی سیاسی به فرانسه آمده و در پاریس ماندگار شدند. مانا نیستانی تاکنون برنده‌ی جوایز متعددی شده است که می‌توان به مقام اول در بخش طنز تصویری در دوره‌های ششم و هفتم جشنواره‌ی مطبوعات ایران و نشان بین‌المللی شجاعت در کاریکاتور مطبوعاتی سال 2010 میلادی اشاره کرد. از مانا نیستانی در خارج از کشور تاکنون چهار آلبوم به زبان فرانسوی منتشر شده است. کتاب ملاقات با عنکبوت آخرین کمیک استریپ مانا است که هم‌زمان با نسخه‌ی فرانسوی توسط نشر ناکجا به زبان فارسی منتشر می‌شود.



    مصاحبه


    نظرات شما

    برای ارسال نظر ثبت نام کنید یا اگر عضو هستید وارد شوید :
    - ورود
    - عضویت

    نظر شما بعد از تایید مدیریت وبسایت منتشر خواهد شد.
    با تشکر