ناکجا در تلگرام
توییتر ناکجا را دنبال کنید!
فروشگاه کتاب ناکجا در پاریس

بخشی از کتاب "ده قانون طلایی"

بخشی از کتاب "ده قانون طلایی"

مقدمه

زمانی که برای نخستین بار، «قوانین موفقیّت» را کشف کردم، متوجّه شدم که باید قبل از هر چیز، تعریف دقیق و معینی از مقوله‌ی موفقیّت داشته باشم. مدتی راجع به این موضوع فکر کردم تا به نتیجه رسیدم. به‌علاوه با افراد متعددی صحبت کردم تا نظرشان را در مورد مقوله‌ی «موفقیّت» جویا شوم زیرا می‌خواستم بدانم هرکدام از آنها چه چیزی را موفقیّت می‌دانند. سپس زندگی‌نامه‌ی افراد معروف را مورد بررسی قرار دادم تا بدانم چطور هر یک از آنها توانسته‌اند در زندگی فردی خویش به موفقیّت برسند. طولی نکشید که اوّلین جرقه‌ی حقیقت در ذهنم روشن شد و پی بردم که هر کس، تعریف متفاوتی از موفّقیّت ارایه می‌دهد و مسئله‌ی متفاوتی را در نظر می‌گیرد.

به همین دلیل قدری بیشتر کنکاش نموده و متوجّه شدم نقطه‌ی مشترکی فراتر از دیدگاه، آرزو و اهداف همه‌ی افراد وجود دارد که چیزی جز حرکت به سمت و سوی تکامل نیست. هر چند عدّه‌ای تصور می‌کنند، ثروت‌اندوزی یا کسب شهرت دلیل بر کسب موفّقیّت می‌باشد، اما همه‌ی آنها بر سر این موضوع متفق‌القول هستند که چیزی به جز تعالی و تکامل نمی‌تواند معیار سنجش موفّقیّت باشد. حتّی «وارن بوفت» که از جمله ثروتمند‌ترین مردان جهان است، خوشبختی را به‌عنوان رکن اصلی موفّقیّت واقعی بیان می‌کند.

پرسش بعدی که به ذهنم خطور کرد و آن را با مردم در میان گذاشتم، این بود که چه تفاوتی میان موفقیّت و تعالی وجود دارد. نکته‌ی مهمی که در این میان به آن پی بردم، این بود که استانداردهای برون فردی می‌تواند موفقیّت را بسنجد. در حالی که تعالی یا تکامل بر اساس ملاک‌های درونی اندازه‌گیری می‌شود. به عبارت ساده‌تر هیچ کس به جز خود شما نمی‌تواند به عامل تعالی و تکامل پی ببرد اما جهان با وجود همه‌ی شرایط ملموس خود به‌راحتی می‌تواند در مورد میزان موفّقیّت شما قضاوت کند. البته به شرطی که با استانداردهای موجود برابری کرده و هم گام با آنها پیش بروید. اگر جهان از شما به عنوان یک فرد موفق یاد کند به این معنی است که به اهداف و انتظارات خود پی برده‌اید و یا از استاندارد‌های معمول و متوسطی که در اختیار اکثریت مردم قرار دارد فراتر رفته‌اید.

ابزار مهمی که جهانیان با استفاده از آن می‌توانند میزان موفقیّت شما را اندازه‌گیری نمایند، در کمال و فضیلت خلاصه شده و به شرح زیر هستند: رکوردشکنی، جمع کردن همه‌ی فرصت‌ها، پیشگام بودن در زمینه‌ی انجام امور و یا تغییر در شیوه‌ی نگرش به مسایل جاری. زمانی که شخصی در انجام امور به بهترین نحو عمل کرده، همه چیز را تسخیر کرده و همه‌ی موانع موجود در مسیر خود را به خوبی پشت سر بگذارد، واجد آن شرایط لازمی است تا که در مسیر مقدّس موفّقیّت گام بردارد.

حال تکامل یا تعالی مقوله‌ی کاملاً متفاوتی را در بر می‌گیرد. تعالی حسّی است که از روح سرچشمه گرفته و در وجود شما باز تاب پیدا می‌کند. در واقع به نوعی احساس رضایتی برمی‌گردد که در پایان روز تجربه می‌کنید. یعنی شب که به رختخواب می‌روید و چشم‌هایتان را می‌بندید تا بخوابید از صمیم قلب از خود رضایت دارید زیرا می‌دانید همه‌ی انتظارات را برآورده کرده‌اید. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت از درون اشباع شده‌اید و تصور می‌کنید هیچ روزنه‌ای باقی نمانده است که در آن نفوذ نکرده باشید.

زمانی که حس رضایت‌مندی و نشانه‌های خارجی فضیلت با هم منطبق شده و مسیر مشترکی را هدف می‌گیرند به راحتی می‌توانید به موفقیّت برسید. هر دو عامل، مکمّل هم بوده و بدون وجود دیگری معنی ندارند. در این صورت می‌توان وضعیت را به یک شمع بدون کبریت تشبیه کرد. در واقع هر دو رکن به‌طور مستقل و جداگانه وجود دارند اما زمانی که همراه با هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، شعله‌ی بسیار سوزانی به‌وجود می‌آید.

قوانینی که برای تعالی در زندگی مطرح شده‌اند، گام‌هایی نیستند که در مسیر دست‌یابی به قلمروی معجزه‌آسای موفقیّت بردارید، بلکه از جمله حقایق جامع و فراگیری هستند که زیر بنای همه‌ی تلاش‌های موفّقیّت آمیز فردی را تشکیل می‌دهند. در ضمن ماهیّت وجودی چیزی را تشکیل می‌دهند که همه‌ی انسان‌های روی زمین را به هم مربوط می‌کند تا در مسیر درک استعدادهای ذاتی و درونی خویش گام بردارند.

اگر می‌خواهید به فرد موفّقی تبدیل شوید، در مسیر کسانی گام بردارید که قبلاً به موفقیّت رسیده‌اند و در واقع پایتان را جای پای آنها بگذارید. در این صورت به حقیقت ذاتی و اساسی خود پی می‌برید و می‌توانید به عنوان شخصی عمل کنید که دیگران از شما الگو‌برداری می‌کنند. به این ترتیب به دیگران هم فرصت می‌دهید تا موفقیّت شما را تجربه کنند. اگر می‌خواهید به ماهیّت و اساس موفّقیّت پی ببرید حتماً مسیر این حقایق فراگیر را طی کنید. حتّی اگر کسی هم مسیر حرکت را به شما نشان ندهد، به‌تدریج با چگونگی حرکت در این مسیر آشنا می‌شوید.

هدفم از نگارش چنین کتابی این است که به میزان یادگیری شما سرعت ببخشم و امکانات مختلفی در مسیر حرکت شما به وجود آورم تا به‌راحتی به مرحله‌ی تکامل و تعالی برسد. امیدوارم شما نیز بتوانید تعریف خاصّ خود را از مقوله‌ی موفّقیّت ارایه داده و به خوبی در مسیر نیل به موفقیّت حرکت کنید تا در زمینه‌ی تحقق و درک آن پیش بروید. آرزو می‌کنم به حقایق درونی خود پی برده، به وجود خود ایمان آورده و به هر وسیله‌ی ممکن، مسیر حرکت صحیح خود را پیدا کنید تا زمانی که جهانیان در انتظار سقوط شما از پرتگاه هستند، با شجاعت از جایتان بلند شده و چیزی جز ناامیدی و ناکامی نصیب آنها نکنید. تحت چنین شرایطی است که می‌توانید ادّعا کنید از زندگی درس بزرگی گرفته‌اید و با کسب رضایت درونی در مسیر تعالی گام بردارید. امیدوارم خداوند هم شما را در این مسیر یاری کند.

دکتر شری کارتر اسکات


برای ارسال نظر ثبت نام کنید یا اگر عضو هستید وارد شوید :
- ورود
- عضویت

نظر شما بعد از تایید مدیریت وبسایت منتشر خواهد شد.
با تشکر