ناکجا در تلگرام
توییتر ناکجا را دنبال کنید!
فروشگاه کتاب ناکجا در پاریس
سینوهه پزشک مخصوص فرعون (۲جلدی)

صفحه اصلی / داستان بلـــــــند /

داستان بلـــــــند

سینوهه پزشک مخصوص فرعون (۲جلدی)

نویسنده: میکا والتاری
مترجم: ذبیح الله منصوری
داستان بلـــــــند
ناشر: انتشارات زرین
تاریخ انتشار: ۱۳۶۵
989 صفحه

    این کتاب را بخرید

  • نسخه چاپی کتاب از ناکجا
    49,90€
  • خلاصه کتاب
  • نظرات شما

  • خلاصه کتاب

    سینوهه نام داستانی به قلم می‌کا والتاری نویسنده فنلاندی است. این کتاب که مهم‌ترین اثر نویسنده‌ است، بر اساس وقایع دوران فرعون آخناتون نوشته شده‌ است. داستان سینوهه (به انگلیسی: The Tale of Sinuhe) را یکی از بهترین و موفق‌ترین آثار ادبیات مصر باستان دانسته‌اند.

    داستان سینوهه که پزشک ویژه فرعون هم بود به وقایع پس از مرگ آمنمهات یکم بنیانگذاز دودمان دوازدهم مصر باستان باز می‌گردد. داستان درباره شخصیتی است که در هنگام تولد او را در یک سبد دستباف گذاشته و به رود نیل سپرده‌اند و خانواده‌ای فقیر او را یافته و به فرزندی بزرگ می‌کنند. سینوهه در ادامه به مقام کاهنی و پزشکی (مخصوصِ فرعون) می‌رسد و سفرهایی را به بابل و سوریه و کناره دریای مدیترانه می‌کند. در طول این سفر با رخدادهای گوناگون روبه رو می‌شود. در بازگشت به مصر برای نجات مصر از حرفه پزشکی خود استفاده می‌کند. در میانه‌های داستان او به هویت راستین پدر و مادرش پی می‌برد.

     

    کتاب سینوهه توسط ذبیح‌الله منصوری به فارسی ترجمه شده است. گرچه سبک ذبیح اله منصوری ترجمه-تالیف بوده است.

    «در مورد اینکه سینوهه شخصیتی است واقعی یا افسانه‌ای چیزی دانسته نشد، شاید او نیز همانند «یل سیستان» باشد که فردوسی بزرگ از او «رستم داستان» را ساخته است.»

     

    درباره کتاب کتاب سینوهه مربوط می‌شود به نزدیک ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح. این کتاب در حفاری‌های باستانی مصر پیدا شد و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شد. سینوهه پزشکی بود که به بیشتر دنیا سفر کرد (برای سینوهه دنیا محدود به مصر، سیاهپوستان جنوب مصر، ملل وحشی و آدم خور شرق و جنوب اروپا، سوریه و بابل می‌شد) و به دلیل عقاید روشنفکرانه‌ای که داشت اغلب تحقیر می‌شد. وی پس از تحمل سختی‌های زیاد پزشک مخصوص فرعون می‌شود. در ‌‌نهایت خودش مجبور می‌شود که فرعون را بکشد و در اواخر زندگی فرعون جدید که با کمک خود سینوهه به حکومت رسید به خاطر ایده‌های روشنفکرانه‌اش، وی را به کشوری دیگر تبعید می‌کند.

     

    یکی از ویژگی‌های بارز کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون، توصیف دقیق نحوه زندگی و اوضاع اجتماعی کشورهای مصر، سوریه، بابل، هیتی، می‌تانی در دوران آخناتون است که در میان سال‌های ۱۳۳۴-۱۳۵۱ پیش از زادروز مسیح می‌زیسته است. در این کتاب، سینوهه زندگی خودش را نوشته که با وجود قدمت ۳۰۰۰ ساله کتاب، برخی از جمله‌هایش آدم را به فکر فرو می‌برد. با هم قسمتی از مقدمه کتاب را در زیر مرور می‌کنیم: حقیقت مثل یک کارد برنده و یک زخم غیرقابل علاج است و به همین جهت همه در جوانی از حقیقت می‌گریزند و عده‌ای خود را مشغول به باده گساری و تفریح با زن‌ها می‌کنند و جمعی با کمال کوشش در صدد جمع آوری مال بر می‌آیند تا اینکه حقیقت را فراموش نمایند و عده‌ای به وسیله قمار خود را سرگرم می‌نمایند و شنیدن آواز و نغمه‌های موسیقی هم برای فرار از حقیقت است.

     

    تا جوانی باقیست ثروت و قدرت مانع از این است که انسان حقیقت را درک کند ولی وقتی پیر شد حقیقت مانند یک زوبین از جایی که نمی‌داند کجاست می‌آید و در بدنش فرو می‌رود و او را سوراخ می‌نماید و آن وقت هیچ چیز در نظر انسان جلوه ندارد و از همه چیز متنفر می‌شود برای اینکه می‌بیند همه چیز بازیچه و دروغ و تزویر است آن وقت در جهان بین همنوع خویش، خود را تنها می‌بیند و نه افراد بشر می‌توانند کمکی به او بکنند و نه خدایان. من سینوهه که این علامات را روی پاپیروس نقش می‌کنم اعتراف می‌نمایم که قسمتی از اعمال من بسیار زشت بوده و من حتی مرتکب تبهکاری‌هایی شدم برای اینکه تصور می‌کردم آن تبهکاری‌ها مشروع و لازم است ولی این را هم می‌دانم که اگر برحسب اتفاق این کلمات در آینده از طرف کسی خوانده شد وی از زندگی من درس نخواهد آموخت و پند نخواهد گرفت. دیگران وقتی مرتکب گناه می‌شوند به معبد آمون می‌روند و آب مقدس آمون را روی خود می‌ریزند و با این عمل تصور می‌نمایند که از گناه پاک شده‌اند. ولی من که در این آخر عمر به خدایان عقیده ندارم برای اینکه می‌دانم که آن‌ها نیز مثل افراد بشر اهل دروغ و تزویر هستند، به وسیله آب مقدس آمون خود را مطهر نمی‌نمایم و می‌دانم که هیج قدرتی قادر نیست که یک تبهکار را بی‌گناه کند برای اینکه هیچ قدرتی قادر نمی‌باشد که قلب یک نفر را تغییر بدهد و مردی که مرتکب گناه می‌شود در قلب خویش را تبهکار می‌داند. دیگران به دروغ مناظر اعمال نیک خود را بر دیوارهای قبر خویش نقش می‌کنند تا اینکه در دنیای مغرب (یکجورایی شبیه بهشتی است که ما اعتقاد به بودنش داریم) اوزیریس را فریب بدهند و اعمال مزبور را در ترازوی وی بگذارند تا اینکه کفه اعمال نیکو سنگین شود. اما ترازوی من همین پاپیروس است که اعمال زندگیم را روی آن نوشتم و تمام تبهکاری‌های خودم را هم در آن حتی پررنگ‌تر از کارهای نیکویم نوشته‌ام.

     

    در سال ۱۹۵۴ فیلمی بر اساس این کتاب ساخته شده ‌است. کارگردان فیلم سینوهه (یا مصری) به عهده مایکل کورتیز بوده است. بازیگران اصلی این فیلم عبارتند از: ادموند پوردام، ویکتور ماتیور، جین سیمونز، جین تیرنی



    نظرات شما

    برای ارسال نظر ثبت نام کنید یا اگر عضو هستید وارد شوید :
    - ورود
    - عضویت

    نظر شما بعد از تایید مدیریت وبسایت منتشر خواهد شد.
    با تشکر