ناکجا در تلگرام
توییتر ناکجا را دنبال کنید!
فروشگاه کتاب ناکجا در پاریس
قمری که خورشید شد

صفحه اصلی / زندگینامه و خاطرات /

زندگینامه و خاطرات

قمری که خورشید شد

نویسنده: زبیده جهانگیری
زندگینامه و خاطرات
ناشر: شرکت کتاب
تاریخ انتشار: 1394
353 صفحه

    این کتاب را بخرید

  • نسخه چاپی کتاب از ناکجا
    23,00€
  • خلاصه کتاب
  • نظرات شما

  • خلاصه کتاب

    زندگینامهء مادر آواز ایرانی، زنده یاد قمر الملوک وزیری در قالب کتابی با عنوان «قمری که خورشید شد» به نویسندگی زبیده جهانگیری (شبنم).

    قمر الملوک وزیری نخستین زن خوانندهء ایرانی بود که صدایش ضبط شد. مهم ترین عامل موفقیت شتابندهء او، نیاز زمانه به نو شدن و دگرگونی بود. وی در نوع‌دوستی و بخشش افراط داشت به طوری که اواخر عمر خود را به تنگدستی گذراند. قمر در سن ۱۶ سالگی پس از آشنائی با مرتضی نی‌داود با ردیف موسیقی ملی آشنا شد و راهش را برای کسب تجربیات از استادان دیگر هموار ساخت. آشنایی وی با زنده یاد نی داوود منجر به برگزاری نخستین کنسرت در سالن «گراند هتل» -در لاله زار- در ۱۹ سالگیِ وی یعنی سال ۱۳۰۳ شد که در این اجرای زنده، مرتضی نی داوود وی را با ساز خود همراهی کرد. کار پیشرفت این بانوی خوش آواز در مدتی کوتاه به آنجا رسید که کمپانی «هیز ماسترز ویس» به خاطر ضبط صدای او دستگاه صفحه پر کنی به تهران آورد. بعد از آن کمپانی «پولیفون» نیز به بازار آمد. به گفتهء ساسان سپنتا و امیر جاهد ۲۰۰ صفحه از آثار موسیقی ایرانی با صدای قمر ضبط شده‌است.

    شایان ذکر است که این آواز خوان حنجره جادویی، متولد ۱۲۸۴ خورشیدی در کاشان، در ۱۴ مرداد ۱۳۳۸ در شمیران، بر اثر سکته مغزی درگذشت و در گورستان ظهیرالدوله بین امامزاده قاسم و تجریش شمیران به خاک سپرده شد.



    نظرات شما

    برای ارسال نظر ثبت نام کنید یا اگر عضو هستید وارد شوید :
    - ورود
    - عضویت

    نظر شما بعد از تایید مدیریت وبسایت منتشر خواهد شد.
    با تشکر